Jak donoszą media, w USA ujawniono plany „Projektu 1794”, którego celem było zbudowanie latającego pojazdu w kształcie spodka o zaskakujących osiągach. Tak wyglądał oficjalny plan. Ale co z niego wyszło?
Amerykańskie Archiwa Narodowe odnalazło ostatnio plany z lat 50 – tych, które dotyczyły tzw. „Projektu 1794”, w ramach którego miał powstać naddźwiękowy pojazd latający w kształcie spodka. Twórcą prototypu egzotycznego pojazdu miała być kanadyjska firma Avro Aircraft Limited. (Zobacz plany wojskowego UFO: fot. #1, fot. #2, fot. #3).
Plany mówiły o zbudowaniu „spodka” pionowego startu i lądownia, rozwijającego prędkość „od 3 do 4 machów, wznoszącego się na ponad 10 tys. stóp i posiadającego zasięg 1000 mil morskich” – czytamy w dokumentach. Materiały z 1956 r. opatrzone były tytułem „Projekt 1794. Raport podsumowujący” i opisywały kolejne kroki konstrukcji.
Problematyka budowy w pierwszych latach Zimnej Wojny amerykańskich samolotów w kształcie dysków nie jest niczym nowym. Najbardziej znanym produktem AVRO był tzw. Avrocar – pojazd w formie latającego spodka osiągający niewielkie pułapy, który miał być rodzajem latającego samochodu. Był to skromniejszy następca Projektu 1794 i wcześniejszych, które zakończyły się na fazie konstrukcyjnej.
„Mózgiem” egzotycznych projektów w AVRO był inż. John „Jack” Frost (1915 – 1979). Testowane przez niego rozwiązania techniczne, które okazały się nieefektywne, zmusiły go po 1956 r. do ograniczenia koncepcji budowy „latającego spodka”. Tak narodził się Avrocar, który również nękany usterkami technicznymi, nie został uznany za użyteczny przez Amerykańskie Lotnictwo, które w 1961 r. zaprzestało finansowego wspierania Frosta.
Powstała w 1945 r. firma AVRO, która w krótkim czasie osiągnęła znaczny sukces, upadła w 1962 r. Koncepcje budowy latającego spotka budziły zawsze wiele kontrowersji. W pierwszych latach Zimnej Wojny pojawiały się nawet przypuszczenia, że UFO to nic innego jak sowieckie, znacznie bardziej zaawansowane „Avrocary”.
Na podstawie: Archives.gov
Graf. w nagłówku: Projekt 1794 wg AVRO, za: Archives.gov